Opłaty półkowe to powszechnie stosowana praktyka
wymuszania opłat przez sieci wobec dostawców. Praktyka ta jest
nielegalna i stoi w sprzeczności z Ustawą z dnia 16.04.1993 r. o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz orzeczeniem Sądu
Najwyższego z dnia 26 stycznia 2006 r. (sygn. akt I CK 378/05).
W Polsce zabronione jest pobieranie opłat
innych niż marża handlowa za przyjęcie towaru do sprzedaży
.Oznacza to, że wszelkie zapisy w umowach związane z:
- opłatami marketingowymi i reklamowymi
- konsultacjami handlowymi
- opłatami logistycznymi i magazynowymi
- bonusami, rabatami oraz upustami
- opłatami z tytułu otwarcia nowego marketu
Opłaty półkowe są absolutnie nielegalne i godzą w
słuszny interes przedsiębiorcy.
Sieci handlowe starają się dowodzić, że pobierane opłaty
przeznaczały na promocję, m.in. umieszczanie zdjęć w swoich
gazetkach reklamowych lub szczególną ekspozycję towarów na
półkach. Praktyka wskazuje, że nie przekonuje to sądów. Z chwilą
bowiem przyjęcia dostawy przez super- lub hipermarket prawo
własności towarów przechodzi na sklep, a zastrzeganie dodatkowych
usług związanych z tym towarem jest sprzeczne z naturą umowy
sprzedaży lub dostawy. Jedynym obowiązkiem kontraktowym dostawcy
jest dostarczanie towaru.
Obecnie z prowadzimy kilkanaście spraw na rzecz
naszych klientów przeciwko sieciom: Polomarket, Real, Makro, Kaufland, Selgros. W ostatnim roku zakończyliśmy z sukcesem sprawy
prowadzone przeciwko Carrefour, SCA (Intermarche), Selgros, Kaufland. Kilka
spraw przeciwko innym sieciom handlowym jest aktualnie na etapie przygotowania
(Tradis, Tesco, Auchan, Media Markt, Chata Polska.). Jak
odzyskać pobrane opłaty „półkowe"?
WERTUS
Windykacja i Restrukturyzacja Sp. z o.o. specjalizuje się w
odzyskiwaniu nienależnie pobranych, przez sieci super- i
hipermarketów, innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie
towaru do sprzedaży (tzw. opłaty „półkowe").Mimo, że procedura odzyskania opłat
półkowych jest dosyć złożona i wymaga
pewnego wkładu energii i nakładów finansowych , to
odzyskiwanie opłat półkowych kończy się z reguły sukcesem dostawców. Otrzymują oni drogą sądową zwrot świadczeń pieniężnych za
okres 3 lat wstecz.
Sieci
super- i hipermarketów zaopatrują prawie połowę całego rynku.
Nie dziwi więc, że zdecydowana większość producentów chce w
nich sprzedawać swoje towary. Zgodnie z prawem (tj. ustawą z dnia
16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji) za
przyjęcie produktu do sprzedaży sklepy nie mogą pobierać opłat
innych niż marża handlowa. W praktyce wygląda to jednak inaczej.
Dostawcy, którzy zdecydowali się współpracować z sieciami
sklepów zmuszani są do uiszczania na ich rzecz opłat za blisko
trzydzieści
różnego rodzaju usług, które w
rzeczywistości są fikcją, gdyż zazwyczaj nie są wykonywane, a
pomimo to sieć wystawia dostawcy fakturę np. na 150 000
złotych. Opłaty te często stanowią nawet 30% obrotu i są one na
tyle uciążliwe, że niektórych przedsiębiorców doprowadziły do
upadku.
Mechanizm
pobierania opłat „półkowych" jest zazwyczaj taki sam u
wszystkich sieci handlowych. Po podpisaniu umowy o współpracy
producent towaru dostarcza towar do sklepów. Za dostarczony towar
dostawca wystawia faktury VAT. Nie otrzymuje jednak pełnej zapłaty
za te faktury, gdyż odbiorca towaru - sieć handlowa, działając w
oparciu o zawartą umowę o współpracy wystawia szereg faktur z
tytułu rozlicznych usług rzekomo świadczonych na rzecz dostawcy
towaru. Do rozliczeń między stronami dochodzi w zdecydowanej
większości przypadków w drodze kompensaty wzajemnych
wierzytelności. W efekcie tych działań dostawca towaru otrzymuje
zapłatę za towar w wysokości o około 30% niższej niż wynika to
z wystawionej przez siebie faktury sprzedażowej.Zdaniem
sieci super- i hipermarketów powyższy mechanizm, jest w pełni
legalny, gdyż opiera się on na umowie, zawartej w zgodzie z
kodeksową zasadą swobody umów, pomiędzy dwoma profesjonalnymi
podmiotami. Stanowisko sieci handlowych jest oczywiście błędne, a
legalność ich działań jest podważona w wielu orzeczeniach Sądu
Najwyższego oraz w licznych wyrokach sądów powszechnych. Opisane
wyżej działania sieci handlowych są nielegalne i naruszają
przepis art. 15 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Tym samym pobrane przez sieci handlowe a niestanowiące marży
handlowej opłaty za przyjęcie towaru do sklepu, mogą zostać
odzyskane przez dostawcę towaru.
Jeśli
sieć handlowa pobrała od Państwa tzw. opłaty
„półkowe" i są Państwo
zainteresowani odzyskaniem tych pieniędzy to informujemy, że spółka
WERTUS
Windykacja i Restrukturyzacja oferuje swoje usługi zarówno na etapie
przedsądowym jak i podczas dochodzenia roszczeń przed sądem.Obecnie z prowadzimy kilka spraw na
rzecz naszych klientów przeciwko sieciom: Polomarket, Real, Makro, Kaufland,
Selgros. W ostatnim roku zakończyliśmy z sukcesem sprawy prowadzone przeciwko
Carrefor, SCA (Intermarche), Selgros, Kaufland. Kilka spraw przeciwko innym
sieciom handlowym jest aktualnie na etapie przygotowania (Tradis, Tesco,
Auchan).
Trochę więcej o opłatach półkowych...
Podpisując umowę współpracy z
sieciami handlowymi, dostawca/producent
w większości przypadków narażony jest na opłacanie dodatkowych
kosztów związanych z różnego rodzaju działaniami podejmowanymi przez sieci
handlowe, mogą one być z tytułu:
- Usługi marketingowe
- Opłaty za wejście
- Opłaty za obecność towarów
- Konsultacje
- Gazetka reklamowa
- Nowe hipermarkety/ nowe supermarkety /otwarcie
nowej placówki
- Budżet promocyjny
- Ekspozycja towaru
- Karta urodzinowa
- Bonus specjalny
- Ogłoszenie o radiowęźle
- Usługa wizerunkowa
- Bonus od obrotów
- Edycja folderu promocyjnego
- Wyprzedaż artykułów konkurencji
- Wprowadzanie nowego asortymentu
- Usługi logistyczne
- Wynajem końca półki
- Usługi promocyjne
- Opieka asortymentowa
- Usługi CRM
Takowe opłaty potocznie są
nazywane opłatami
półkowymi.
Praktyka pobierania opłat
półkowych jest nielegalna i stoi w
sprzeczności z Ustawą z dnia 16.04.1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
oraz orzeczeniem Sądu Najwyższego z dnia 26 stycznia 2006 r. (sygn. akt I CK 378/05).
Wszystkich
dostawców , którzy nie są zadowoleni ze współpracy z sieciami zachęcamy do
lektury, poniżej istotne informacje na temat jak skutecznie odzyskać opłaty
półkowe.
Prawo sprzyja dostawcom
Czy
pobieranie opłat
półkowych jest zgodne z prawem? Nie.
Jest to
istotny fakt, który dostawcy powinni brać pod uwagę podpisując umowę z
sieciami.
Pozycja
dostawcy we współpracy z sieciami jest często bardzo niekorzystna gdyż wielkie sieci
handlowe wykorzystują swoja siłę przy podpisywaniu umowy ,wiedząc o tym jak
istotna w obecnych czasach jest możliwość dystrybucji swoich towarów poprzez
tak popularne rynki zbytu. I mimo, iż
pobieranie opłat
półkowych jest nielegalne sieci notorycznie praktykują owe działania. Natomiast
producenci i dostawcy z obawy o utracenie tak dobrego rynku zbytu zgadzają się
na ponoszenie dodatkowych kosztów.
Odzyskanie opłat półkowych w praktyce najczęściej odbywa się już
po zerwaniu umowy o współpracy z sieciami.
Jednakże starania
się o odzyskanie opłat
nie zawsze musi oznaczać , że współpraca z sieciami musi ulec zerwaniu, często dochodzenie
do zawarcia ugody poprawia warunki współpracy z sieciami. Nasze
doświadczenie w tym zakresie pokazuje iż
prawo, które jest po stronie dostawców stanowi istotna przesłankę dla sieci handlowych
zrewidowania swojego stanowiska w zakresie zasad współpracy i nie narażania się
w przyszłości na obowiązek zwrotu niedozwolonych opłat.
Stąd wypływa
przekonanie, iż warto podejmować kroki zmierzające do odzyskiwania opłat półkowych. Dostawcy, którzy
zmuszani są do uiszczania dodatkowych opłat za to, że dany
hipermarket zakupi oferowany przez nich towar, powinni mieć świadomość, że
zgodnie z Orzecznictwem Sądu Najwyższego
postępowanie takie utrudnia efektywny handel i stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. Tym samym z
powodzeniem można dochodzić swoich praw, gdy kontrahent obciąży nas licznymi
dodatkowymi opłatami. Starania o
odzyskanie opłat
półkowych nie unieważniają umowy z sieciami mimo, iż stanowią jej nielegalny
element.
Ile mamy czasu na wystąpienie o zwrot opłat
półkowych? Jak prezentuje się kwestia
przedawnienia?
O zwrot opłat można
wystąpić w ciągu 3 lat od chwili ich pobrania przez sieć handlową. Sieci
handlowe z reguły pobierają opłatę w drodze potrącenia
z należności dostawcy. Terminem pobrania będzie więc dzień zapłaty przez sieć należności dostawcy
pomniejszonej o opłatę
półkową.
Art. 20.
Roszczenia z tytułu czynów nieuczciwej konkurencji ulegają przedawnieniu z
upływem lat trzech. Bieg przedawnienia rozpoczyna się oddzielnie co do każdego
naruszenia. Przepis art. 442 Kodeksu cywilnego
stosuje się odpowiednio.
Odzyskanie opłat
półkowych następuje na podstawie:
Jak wynika z
art. 18 ust. 1 pkt.5 uznk pobieranie opłat półkowych jest czynem
nieuczciwej konkurencji i z tego tytułu można uzyskać ich zwrot.
Art. 18.1. W
razie dokonania czynu nieuczciwej konkurencji , przedsiębiorca , którego
interes został zagrożony lub naruszony może żądać:[…]5)wydania
bezpodstawnie uzyskanych korzyści , na zasadach ogólnych. Inne
przesłanki prawne na podstawie których można dochodzić odzyskania opłat
półkowych to: art. 58§ 2 ,
art. 353¹ k.c.,
art. 405 k.c., art. 409
i 410 k.c.
lub art. 415 k.c.
Koszty sądowe od sprawy o zwrot opłat
półkowych
Opłata sądowa
jest regulowana wg ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych i wynosi 5% od należności głównej dochodzonej w
sprawie bez odsetek. Gdy sprawa jest rozstrzygnięta na korzyść wierzyciela tj.
Dostawcy , sądy zasądzają zwrot tej opłaty przez pozwaną sieć handlową. Sądy również
zasądzają zwrot kosztów wynagrodzenia Radcy Prawnego dla strony, która wygrała od przegranej. Opłatę
stosunkową pobiera się w sprawach o prawa majątkowe; wynosi ona 5% wartości
przedmiotu sporu lub przedmiotu zaskarżenia , jednak nie mniej niż 30 zł i nie
więcej niż 100 000 złotych.
Odsetki od opłat
Naturalnie
można również dochodzić zwrotu odsetek od opłat półkowych. Ich
wyliczanie jest zróżnicowane w zależności od decyzji sądów. Kalkulacja odsetek
odbywa się bądź od daty potracenia opłat z faktury bądź od
daty wysłania wezwania do zapłaty przez dostawcę. Warto
powalczyć o odsetki gdyż obecnie odsetki ustawowe wynoszą 13% w skali rocznej
zatem może to być naprawdę spora kwota.
Jak się przygotować do sprawy, jakie dowody
prezentować
Pozew należy
przygotować profesjonalnie, skrupulatnie na podstawie wszelkich dokumentów stwierdzających
pobieranie opłat
półkowych. Aktualne
Orzecznictwo Sądu Najwyższego jest korzystne dla dostawców ubiegających się o
zwrot opłat
półkowych , a to z kolei na
odzwierciedlenie w rozstrzygnięciach sądów, które w większości przyznają rację
dostawcom i nakazują sieciom handlowym zwrócenie niedozwolonych opłat.
Jeśli mają
Państwo jeszcze jakieś pytania , zapraszamy do bezpłatnych konsultacji.
Posiadamy
bardzo bogate doświadczenie w tej dziedzinie i wszystkie sprawy, które
prowadziliśmy dotychczas zakończyły się sukcesem dostawców.
Poniżej opis niektórych naszych sukcesów w tej materii :
Wielka
wygrana ze Spółką Domex, właścicielem sieci AVANS
Wyrok Sądu Najwyższego -
uzyskany po 4 latach walki, w sprawie o
odzyskanie opłat półkowych od Spółki Domex , do której należała znana sieć
Media Expert (obecnie Avans) to najlepszy przykład na ogromną skuteczność i determinację,
jaką wykazuje zespół prawników WERTUS Profesjonalna Windykacja Sp. z o.o. w sprawach o odzyskiwanie opłat półkowych.
Sąd Najwyższy uchylił wyrok Sądu Apelacyjnego
w Krakowie i w konsekwencji Sąd ten zasądził na rzecz naszego Klienta- dostawcy
towarów do sieci Media Expert, kwotę około
1 mln 300 tysięcy złotych tytułem zwrotu
nienależnie pobranych opłat.
Pozew przeciwko firmie
Domex, do której obecnie należy znana sieć sklepów AVANS, został złożony w 2010
roku. Od tamtego czasu zapadło aż 6 wyroków , trzykrotnie na niekorzyść
dostawcy. Nasz radca prawny, przekonany o racji swojego Mocodawcy, składał
apelacje od wydanych wyroków i wytrwale dążył do sprawiedliwego rozstrzygnięcia
sprawy.
Pewne zawahanie w dalszej walce pojawiło
się w 2012 roku . Na skutek oddalonej apelacji przez Sąd Apelacyjny w Krakowie,
koniecznym było uiszczenie znacznej sumy
pieniężnej związanej wniesieniem skargi
kasacyjnej do Sądu Najwyższego.
Jednakże niezłomność w
walce opłaciła się. Wniesienie skargi kasacyjnej do Sądu Najwyższego na wydane
wyroki spowodowało, że Sąd Najwyższy
uchylił wyrok Sądu Apelacyjnego w Krakowie i przekazał mu sprawę do ponownego
rozpoznania , a w konsekwencji tego Sąd Apelacyjny wydał wyrok, na mocy którego
nasz Klient odzyskał od właściciela sieci kwotę około 1 300 000 zł.
Powyżej opisane fakty,
najlepiej świadczą o celowości i słuszności walki o nielegalnie pobierane
opłaty związane ze współpraca z potentatami na rynku, jakimi są sieci handlowe.
Mimo ich możliwości finansowych i bez
wątpienia o wiele silniejszej pozycji na rynku, sprawiedliwość stoi po stronie
dostawców, a Radcowie Prawni Wertus Profesjonalna Windykacja, najlepiej
potrafią tego dowieść.